Monday 29 October 2018

Team Performance Coaching

Ik ben 54 jaar over de helft van mijn leven en nog niet halverwege op de route van leren en levenslessen. Want juist nu met mijn leeftijd en een andere mindset vallen alle fouten en lessen op een veel vruchtbare bodem. Dus wie denkt dat hij uitgeleerd is wil ik uitnodigen kijk eens goed in de spiegel en om je heen. Is het echt zo?

Om met je team, je afdeling of je bedrijf in coaching te gaan, hoef je absoluut geen probleem te hebben. Het enige wat je moet hebben is een groeiende mindset, de wil om te leren en de passie om het beste uit je zelf te halen.

De mooiste coachvraag is eigenlijk hoe worden wij als team nog beter.  Als leidraad gebruik ik de piramide van Lencioni een duidelijk model over hoe je laag na laag bouwt aan je team en de leden om te komen tot de hoogste trap ‘Gezamenlijke High Performance.’ Tijdens dat proces ontmoet je als team veel obstakels. En juist die maken dat je ergens op een laag blijft hangen. Ik las ergens dat slechts 5% van (topsport)teams in de Performance Fase komen. En dat geloof ik zonder meer. Alles moet kloppen en dat is een niet geringe uitdaging. Team Performance coaching gaat daarover om; juist die obstakels te ontdekken waar je een blinde vlek voor hebt. Die je niet ziet maar die er wel zijn. Door gebruik te maken van de onbewuste informatie die aanwezig is in alle leden van het team en dit visueel te maken. Door nu eens niet alleen maar woorden te gebruiken maar door het te ervaren, zien en doen. En dat is mooi want dan heb je een vertrekpunt om de volgende stap omhoog te zetten. Onderweg naar de top van de piramide.

Veranderen begint met herkennen. En hoe mooi is het dat ik daarin mag coachen en trainen. Een klein steentje mag bijdragen in de piramide, zodat alle neuzen dezelfde kanten opkijken of juist niet. Het is maar net wat nodig is.

Share on Facebook
Facebook
Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter
Pin on Pinterest
Pinterest
Email this to someone
email

Blog updates

Subscribe to blog updates:

Leave a comment

« blog